fysio dry needling

Algemeen.

Dry Needling is een innovatieve vorm van fysiotherapie als onderdeel van een totale behandeling die gericht is op het verbeteren van (vaak chronische) spierklachten. Bij deze therapie wordt gebruik gemaakt van dunne acupunctuurnaalden, waarmee verhardingen in spieren effectief en snel kunnen worden ontspannen. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

11-behandelkamer

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten. Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.
1-wachtkamer

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment – bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel;
  • Chronisch – bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS;
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling;
  • ‘Slappe’ ligamenten in bijv. enkels en/of knieën;
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie;
  • Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie;
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Waar richt de fysiotherapeutische behandeling zich op?

De behandeling richt zich met name op die klachten waarbij spieren (vaak al langdurig) gespannen zijn en pijnklachten geven. Voorbeelden zijn hoofdpijn, lage rugklachten, tennis– of golferselleboog, e.d.
Door het gericht prikken met een naaldje worden de spierverhardingen losgemaakt. Doel is het opwekken van een zgn. ‘local twitch respons’ waarna deze spier zich meer ontspant.
Bestaan de klachten langer, dan zijn er meestal meer spieren bij betrokken. Vaak breiden de klachten zich uit, ook langs de wervelkolom. We betrekken deze spieren ook in de behandeling. Vervolgens is het advies om deze spieren te stretchen en uiteindelijk de spieren weer voldoende belastbaar te maken middels oefen/trainingstherapie.

FysiotherapieOmmedijkBanner_breed
Wilt u een afspraak maken? Meld u dan online aan.